Mijn favoriete Cadillac-model is de Eldorado uit de jaren 1975-1978. Met name de Biarritz-uitvoeringen uit 1977 en 1978. In totaal heb ik 18 Eldorado’s gehad.
Het begon in 1988 met een lichtblauwe 1975 Eldorado Convertible die in Bussum te koop stond. Daar heb ik jaren mee gereden tot de vrijstelling werd ingesteld in 1994. In 1993 kocht ik een 1969 de Ville convertible en in begon toen ook met het omvangrijke restauratie project van de “Zuurstok”. Dat heeft jaren geduurd. Hij kwam pas in 2001 op de weg en daarna heb ik er meer dan 120.000 km mee gereden.
Voor de restauratie zijn maar liefst 3 Eldorado’s gebruikt: een 1973 convertible/een 1976 convertible/ een 1978 Biarritz en verder diverse delen uit andere Eldorado’s.
Zo kocht ik in 2001 een blauwe 1975 Eldorado convertible in Dortmund waarvan ik de radiator en de parade boots (de kunststof platen die de opening waarin de kap weg vouwt) kon gebruiken voor de Zuurstok.
Mijn eerste Eldorado convertible ruilde ik in 1994 met Henk van der Lelie die een goudbruine 1977 Eldorado hardtop had. Deze Eldorado is later door Bauke de Vries uit Eemnes helemaal gerestaureerd. Hij heeft hem in rood over laten spuiten.
In 1997 was ik werkzaam in Maastricht waar ik een groene 1976 Eldorado convertible kocht met benzine injectie. Deze heb ik doorverkocht aan Ber Theijssen uit Nijmegen.
In 2004 kocht is de eerste wagen op Ebay, dat was een lichtgele 1978 Eldorado Biarritz die snel de bijnaam Pimpcar kreeg. Hierover meer in dit stuk. De komst van de Pimpcar
Ik heb er niet veel mee gereden en verkocht hem aan Bas Knapen uit Helmond die hem heeft over laten spuiten in de kleuren zwart/goud.
In 2004 kocht ik op Ebay in Los Angeles een goudbruine Biarritz uit 1977 waar ik ongeveer 65.000 km mee reed voordat ik hem verkocht aan Ed van der Kaai uit Amsterdam.
Over deze Biarritz en het vergelijk met zijn rivaal de Lincoln Mark V die ik kort heb gehad heb ik dit stuk geschreven.
– Cadillac Eldorado versus Lincoln Mark V
Ed heeft de Biarritz grondig laten restaureren en heeft er diverse lange trips mee gemaakt in Scandinavië. Onder staat een foto gallery waarin te zien is dat er veel roest zat onder het landau dak en ook onder de vele sierlijsten. Hij heeft er ook een nieuw dak op laten zetten met een dikke laag schuimrubber.
Nadien heb ik de volgende Eldorado’s zoals:
– Een rode 1976 Eldorado met wit vinyl dak met hagelschade in Oklahoma city die ik later aan Gerard Peters in Asten verkocht
– Een schitterende lichtgele 1978 Biarritz met moonroof die ik aan Wim van der Westeloo in Deurne verkocht
– In 2006 een wijnrode 1974 Eldorado met wit vinyl dak die ik in 2007 aan Guus Volckmann verkocht
– In 2007 een zeldzame lichtgele 1977 T-top Majorca met stalen dakpanelen in Oklahoma City
– In 2007 een lichtblauwe 1978 T-top met glazen dakpanelen van American Hatch in Las Vegas
– In 2007 een blauwe 1978 Biarritz in Long Beach California die door Ab Kettenis werd overgespoten en later gekocht werd door Ron van Lingen uit Zoetermeer
– In 2008 een goudbruine 1977 Biarritz in Connecticut voor onderdelen.
– In 2009 een lichtgele 1978 T-top Biarritz in Brooklyn
– In 2012 een aubergine 1976 Eldorado convertible in Stompwijk die 18 jaar had stilgestaan in een kas
Deze Eldorado convertible is mijn favoriet met kenteken XJ-46-YY.